Rozhovor: "Írsky systém pôrodníctva je oveľa prehľadnejší a zdravší ako ten na Slovensku!"

Slovenský lekár pracujúci ako gynekológ írskej štátnej nemocnici tvrdí: “Predpôrodná starostlivosť v Írsku v porovnaní so Slovenskom je zbavená zbytočných rutinných medicínskych úkonov. Na Slovensku si ľudia častokrát myslia, že čím viac sa urobí, tým lepší lekár. Nie je dôvod báť sa rodiť v Írsku. Treba sa pripraviť na iný systém. To je všetko.” Svoje zaujímavé názory Vám predstaví v dnešnom rozhovore mesiaca.

Vedeli by ste v stručnosti popísať, čo je bežné pred, počas a po pôrode v Írsku a ako to tu „chodí“ pri pôrodnej starostlivosti?

V Írsku sa na rozdiel od Slovenska na predpôrodnej starostlivosti podieľa okrem gynekológa aj všeobecný lekár (GP). Ide teda o zdieľanú starostlivosť, kde väčšia časť kontrol prebehne v ordinácii GP a menšia časť gynekológmi v nemocniciach. Časť žien je sledovaná taktiež pôrodnými asistentkami. Vidíme teda, že je tu značný rozdiel. Podobne aj náplň jednotlivých kontrol môže prekvapiť ženy zo strednej Európy. Súčasťou totiž nie je vaginálne vyšetrenie ako rutinná záležitosť, pričom mnohé ženy z týchto končín to mylne považujú za nevyhnutné.

ŽIADNY KLYSTÍR, ŽIADNE HOLENIE, MINIMÁLNE MNOŽSTVO NÁSTRIHOV. V TOMTO JE TO VÝRAZNÝ ROZDIEL V POROVNANÍ SO SLOVENSKOM

Predpôrodná starostlivosť v porovnaní napr. so Slovenskom je zbavená zbytočných rutinných medicínskych úkonov. Na Slovensku si ľudia častokrát myslia, že čím viac sa urobí, tým lepší lekár. V Írsku sa snažia postupovať podľa platných medicínskych protokolov (britských), ktoré sú podložené rozsiahlým výskumom a štúdiami. Čas potrebný na prípadnu hospitalizáciu počas tehotenstva sa zbytočne nepredlžuje. Čo sa týka predpôrodnej starostlivosti, je tu ešte možnosť legálne si zaplatiť za starostlivosť. V takomto prípade je tehotná žena sledovaná konzultantom gynekológom počas celého tehotenstva a má ešte niektoré výhody. Čo sa týka pôrodu, fyziologické (nekomplikované) pôrody, ktorých je väčšina, odvádzajú pôrodné asistentky. Žiadny klystír, žiadne holenie, minimálne množštvo nástrihov. V tomto je to výrazny rozdiel v porovnaní so Slovenskom. Ak vzniknú komplikácie, je privolaný lekár. Pomerne veľké množstvo žien využíva tzv. bezbolestný pôrod (epidurál). Takmer každá žena má niekoho pri pôrode. Existuje veľká intimita, ako pri vyšetrovaní, tak pri pôrode. Po pôrode to väčšinou prebieha veľmi rýchlo, žena môže ísť domov podľa okolností od šesť hodín po pôrode až po niekoľko dní rešpektujúc jej priania. Žena zotrváva na oddelení niekoľko dní, iba keď má nejaké problémy, alebo kvôli dieťaťu. V tomto je taktiež výrazný rozdiel medzi Slovenskom a Írskom. Prvé dni po pôrode je doma navštívená zdravotnou sestrou, ktorá skontroluje ženu, aj dieťa.

Porovnať predpôrodný, pôrodný a popôrodný systém v Írsku so Slovenskom.

Vyššie som to viac menej naznačil. Existujú tu veľké rozdiely aj veľké podobnosti. Môžem pridať, že tu fakticky neexistuje korupcia. Aspoň v našej nemocnici je neuveriteľný empatický prístup personálu k ženám v rôznych zložitých situáciách. Vynikajúca sociálna práca, pastoračná služba, veľký dôraz sa kladie na komunikáciu s pacientom. Toto som nikde na Slovensku nezažil.

NIE JE DÔVOD BÁŤ SA RODIŤ V ÍRSKU. TREBA SA PRIPRAVIŤ NA INÝ SYSTÉM

Írsko je často kritizované za nedostatočnú starostlivosť pred pôrodom a po ňom. Myslíte, že je to oprávnene? Aký máte na to názor?

Nemám vedomosť, že by bolo Írsko kritizované za predpôrodnú starostlivosť. Záleží, kto Írsko kritizuje a prečo. Potom sa dá asi vyjadrovať ku konkrétnym výhradám. Podľa mňa systém, ktorý máme na Slovensku, že máme v teréne nielen všeobecných lekárov, ale aj gynekológov a detských lekárov je lepší. Navyše Téma mesiaca: Rodina v Írsku >> Rozhovor mesiaca Slovak iinn Ireland www.irsko.ie/slovakinireland 13 celkovo dostupnosť iných špecialistov (napr. neurológ, endokrinológ, atď.) mimo nemocníc je na Slovensku neporovnateľne lepšia. Ale celkovo si myslím, že írska predpôrodná, pôrodná a popôrodná starostlivosť je lepšia ako na Slovensku. Samozrejme, hovorím svoj názor z pohľadu medicínskeho a ľudského. Nie z pohľadu očakávaní slovenských žien.

Veľa Sloveniek už v Írsku porodilo. Báť či nebáť sa rodiť v Írsku?

Podľa môjho názoru nie je dôvod báť sa rodiť v Írsku. Treba sa pripraviť na iný systém. To je všetko.

Mnoho Sloveniek sa obáva jazykovej bariéry. Stáva sa pri pôrode, že rodička nerozumie kvôli jazykovej bariére?

Stáva sa. Väčšinou sa nájde niekto z personálu, kto aspoň čiastočne rozumie. Ak sa nenájde, personál môže požiadať o ofi ciálneho prekladateľa. Ako som spomínal, s rodičkou je takmer vždy aspoň jedna blízka osoba. Teda šanca na dorozumenie sa rastie. Toto je však trošku aj do radov nás cudzincov. Ak žijeme v tejto krajine, patrilo by sa aspoň čiastočne vedieť komunikovať v anglickom jazyku, aspoň u jedného z páru. Nie sú to totiž stresy len pre personál, ale hlavne pre daný pár, ak sa ocitá v dôležitých chvíľach života obklopený ľuďmi, ktorým nerozumie, a nevie im povedať ako sa cíti.

SLOVENSKÁ ŽENA AKOBY POTREBOVALA POČUŤ, ŽE DIEŤA JE ZDRAVÉ, ABY HO MOHLA MILOVAŤ

Kvôli zákazu interupcií v Írsku pravdepodobne nerobia tehotnej vyšetrenia do tretieho mesiaca a taktiež neprevádzajú vyšetrenia na zistenie vrodených porúch. Ako vnímate tento fakt?

V Írsku nepoužívajú selektívny meter k jednotlivým nenarodeným deťom podľa “chcenosti”, zdravia a pod., čo je podľa mňa dobre. Cieľom medicínskej starostlivosti nie je podľa mňa vyberať, resp. pomáhať vyberať, kto bude žiť a kto nie. V tomto je prístup írskych rodín fascinujúci. Slovenský prístup je asi poznačený tými mnohými rokmi potratov. Írska žena (samozrejme, nie všetky), hoci ju to bolí, nezmení svoju lásku k vlastnému dieťaťu, aj keď je napr. zdravotne hendikepované (moja skúsenosť). Slovenská žena (samozrejme, nie všetky) akoby potrebovala počuť, že dieťa je zdravé, aby ho mohla milovať. V Írsku sa robia všetky vyšetrenia, ktoré je potrebné urobiť. Ultrazvuková diagnostika tu normálne funguje, akurát jej cieľom nie je vyhľadávať vrodené vývojové chyby za účelom potrácania.

Nejaké pikošky, ktorých ste boli svedkom a ktoré ste zažili pri svojej práci? Poprípade, čo vás zaskočilo, keď ste začali pracovať v Írsku ako gynekológ?

Tých vecí, čo ma zaskočili bolo viacero. Hneď prvá, že lekári odoberajú krv, čo u nás robia sestry. Ďalej, že rozhodnutia a vedenie pôrodov v prípade fyziologických tehotenstiev robia pôrodné asistentky. Systém predpôrodnej starostlivosti, kde zistenie vrodených vád nie je hlavnou náplňou gynekológa a teda ultrazvuková diagnostika nie je tažisko celej starostlivosti. Nekorupčné prostredie, ktoré zabezpečuje jasné vzťahy, dáva možnosti vzdelávania a odborného rastu. Podpora kolegov v napredovaní (na Slovensku niečo nemysliteľné). Veľmi dobré medziľudské vzťahy na pracovisku. Totálne odlišný prístup v riešení spontánnych potratov, kedy sa čaká aj mesiac na spontánne vypudenie gestačného vaku (úplne lege artis postup, čo by bolo na Slovensku považované takmer za ohrozenie života ženy). Snaha aplikovať dokázateľné overené postupy v praxi (čiže vyhnúť sa používaniu postupov v zmysle JA SI MYSLÍM) . Neuveriteľný prístup rodičov a personálu k deťom, ktoré sa narodili mŕtve alebo zdravotne hendikepované. Raz som pomáhal pri pôrode dieťatka, ktoré malo tak závažnú chybu, ktorá bola nezlúčiteľná so životom (bola zistená počas tehotenstva, čiže aj v Írsku to normálne ide, len sa na to nekladie prehnaný dôraz). Dieťa zomrelo hodinu po pôrode. Tá jedna hodina prijatia, zahrnutia láskou, mojkania – to bolo niečo fascinujúce, niečo nezabudnuteľné. Tá úcta rodičov, personálu a podpora, akú dostali rodičia od všetkých naokolo. Tu by som rád zdôraznil, že všetky moje odpovede vychádzajú z mojej osobnej skúsenosti. Je možné, že moju skúsenosť ovplyvňuje fakt, v akej nemocnici pracujem, a že v iných nemocniciach by som mohol skúsiť niečo odlišné.

Odporúčanie (rada/povzbudenie?) pre tie, ktoré sa v Írsku chystajú rodiť prvýkrát?

Nebojte sa. Všeobecne povedané, írsky systém v oblasti pôrodníctva je oveľa prehľadnejší a ,,zdravší,, ako ten na Slovensku. Nemusíte sa zaoberať otázkami, koho si mám vybaviť ku pôrodu. Je vysoká pravdepodobnosť, že stretnete kvalifi kovaný personál s veľmi dobrým prístupom. Prajem všetkým ženám, ktoré budú rodiť v Írsku, dobrú skúsenosť.  

Dr. Monika Antepowicz z Medicus Medical Centre rozpráva o predpôrodnej starostlivosti v Írsku.

Vo všeobecnosti platí, že na tehotenstvo dozerajú doktori a pôrodné asistentky v nemocnici. Všetky ženy, ktoré žijú v Írsku, majú nárok na starostlivosť počas tehotenstva a pôrodu, vo väčšine prípadov zdarma (ak má tehotná PPS číslo). V niektorých obvodoch sa môžu registrovať pod tzv. Maternity Scheme, ak jeden z páru môže dokázať, že v danom obvode žil viac ako rok alebo tam plánuje žiť. Mali by ste sa objednať k lekárovi, ktorý je registrovaný pod Maternity Scheme. Ten v prvom rade potvrdí tehotenstvo, poradí, ako sa stravovať a aké vitamíny dopĺňať. Váš obvodný GP napíše odporúčací list nemocnici, v ktorej chce žena porodiť. Niekedy však niektoré nemocnice príjmu iba ženy z konkrétnych obvodov, napríklad The Coombe Women's Hospital prijíma iba ženy, ktoré žijú na juhu atď. Do nemocnice sa potrebujete objednať, najčastejšie však telefonicky. Niekedy sa čaká na vyšetrenie v nemocnici od 4 do 12 týždňov. Medzitým budete navštevovať obvodného lekára na pravidelné prehliadky. Prvá návšteva lekára býva spravidla pred 12. týždňom tehotenstva, potom medzi 12. - 22. týždňom býva spravidla návšteva u gynekológa v nemocnici. Na tejto prvej návšteve stretne pacientka doktora a pôrodnú asistentku, ktorá sa jej bude pýtať na zdravotnú históriu (seba aj rodiny). Počas prvej návštevy v nemocnici sa často robí aj prvý scan, odber krvi a moču. Pacientka má nárok na 6 návštev obvodného lekára, ktoré sú bezplatné. Jediný krát, kedy sa platí, je pri prvej návšteve. Prvá návšteva je zvyčajne pred 12. týždňom – spoplatnená. Ďalej sú to: v 24., 28., 30., 34., 37. a v 39. týždni. V prípade extra návštev by pacientka mala navštíviť „emergency“, ktorá sa nachádza v blízkosti jej regionálnej nemocnice. Pacientka si môže vybrať medzi troma typmi nemocničných služieb:

1. verejné – zdarma,

2. semi-privátne – podobné ako verejné, no môžete si priplatiť za lepšie podmienky po pôrode (oddelené izby atď.),

3. privátne – kde sa platí.

Ten istý gynekológ je zväčša aj pri pôrode. Cena je okolo €3000, ale v prípade poistenia, nemusí pacientka platiť. Starostlivosť o tehotné v Írsku nenapĺňa očakávania žien z Poľska a Slovenska, no aj napriek tomu, všetky poľské pacientky, ktoré porodili prvé dieťa v Poľsku a druhé v Írsku sú spokojné s pôrodom v Írsku. Takže odporúčam porodiť dieťa v Írsku, ale radila by som, aby si tehotné ženy nechali urobiť viac testov počas tehotenstva.

Komentárov
Vyhľadávanie
beata  - ???   |78.98.83.xxx |2010-05-27 21:09:17
Dobry den pan gynekolog, rodila som dvakrat v Irsku pocas 9 rokov posobenia v
tejto krajine. clovek nema dovod bat sa, preco nerodit v irsku, ale nesuhlasim s
vasim prehlasenim, ze je tu prehladnejsie predporodne vysetrenie resp.
prehliadky. ak si myslite, ze tlak moc a usmev lekarky pocas 9 mesiacov staci,
ste na omyle. a co tak screening , ak si ho vyprosite, tak mozete byt stastni ze
sa to uskutocni. pocas oboch tehotenstiev som preto radsej letela domov na
slovensko, pretoze napr. odber plodovej vody, nehrozi v katolickom irsku, a
kedze som bola po 35 a spomenula som to mojej gynekologicke, ta len krutila
hlavou. a nahodou, nevsimli ste si to mnozstvo chudeniec deti postihutych v
irsku ? asi nie ze ? a nechcem komentovat pristup zien tehotnych ku svojmu
stavu, ale to je nieco o inom. zlate nase zdravotnictvo, co sa tyka postupu a
predporodnych vysetreni.
jana   |87.192.134.xxx |2011-01-12 18:47:20
mne sa zda tiez cudny tento irsky system starostlivosti,ale co spominate
amniocentezu,tak to je dost riskantne vysetrenie ,vsak co sa nedavno stalo ze
zena si dala urobit toto vysetrenie ,a chudiatko potratila a ona zostala v
kome,a to si tiez urcite silou mocou mozno ziadala,a podla mna no co takym
vysetrenim zena dosiahne,ze ci bude dieta postihnute,aby sa rozhodla si ho
vziat,podla mna chodit koli tomu na slovensko,neviem,je tiez rozdiel v ktorej
casti irska ste,ked je vsetko v poriadku nie je dovod pre zbytocne vysetrenia a
obavy,lebo stres babetku urcite neprospeje. Mam taku skusenost ,musela som si
najst praktickeho lekara GP ktory ma objednal do nemocnice kde budem aj
rodit,tam mi spravili sono anamnezu moju partnerovu a bola som este u gynekologa
a spravili mi vysetrenia krvi na rozne ochorenia a myslim ze tu maju velmi
dobrych doktorov len som pocitovala trosku chaos ked som videla tolko rodiciek
behanie sestier a malo priestoru nedodrzanie casu,lebo ma zavolali o hodinu
neskor to mi skor pripomenulo cakanie na slovensku ale inak si myslim ze pristup
bol ludsky priatelsky a ohladuplni ak nieco nerozumiete ,ale je lespie ak ste
tam este s nieky kto vam pomoze prelozit..
jana  - porod v irsku   |86.40.49.xxx |2010-06-28 11:15:13
no je mi zatial tazko hovorit o porode kedze ma to este len caka, ale mam tu
kamaratky ktore tu uz viackrat rodili a aj v odlisnych nemocniciach a boli velmi
spokojne, aj napriek tomu ze je tu menej vysetreni co je aj podla mna len
zbytocne stresujuce pre tehotnu zenu. Vyjadrili sa ze keby mali znova rodit
urcite by si zvolili znova tu v Dubline. Ja viem ze niekomu sa to mozno nezda
podstatne ale mily ludsky pristup hlavne v takej chvili ako je porod a celkova
priprava pred nim je pre mna osobne velmi dolezity. Poznam mamicky rodiace na SR
a takisto by som povedala ze mozno len kazda druha bola spokojna a spristupom
lekara a zdravotnych sestier. Takisto nehovoriac len o neludskom pristupe ale aj
co sa tyka vysetreni tak to kazdy lekar robi inac cize aj tam ak toho chcete
viac tak si musite hladat inych lekarov...myslim si ze kazda buduca mamicka by
si mala polozit a zodpovedat otazku co by urobila ak by jej lekar povedal ze jej
dieta sa mozno narodi chore???isla by na potrat? kolkym mamickam u nas
predpovedali chore deti a narodili sa im zdrave?!ani vysetrenia vam to nezarucia
na 100 percent! podla mna si to treba hlavne uzivat a zena by sa mala v prvom
rade hlavne dobre starat o seba aj svoje babatko pocas celeho tehotenstva, potom
by malo byt vsetko ok, aj tu sa vas lekari pytaju na choroby v rodine ohladom
dedicnosti atd. cize ak vedia ze je tam nejake riziko takisto vam potom
vysetruju lekari na to specializovany, takze netreba to brat tak negativne, skor
v tom hladat to pozitivne a vsetko bude ok
Jana   |86.45.107.xxx |2011-03-24 21:53:26
Precitala som si vas clanok a z personalom, ktory sa stara v nemocnici som bola
spokojna,boli to super ludia.Ale co sa tyka starostlivosti o tehotne z tym som
mala velmi zlu skusenost.Ked sme sli z manzelom k nazmu GP doktorovi a prosili
ho aby nas poslal na ultrazvuk a vraveli sme mu ze nieco nieje v
poriadku,stale nas odbyl tym ze mam cas. Na prvy ultrazvuk ma objednal v
dvadsiatomdruhom tyzdny.ale my sme nechceli tak dlho cakat.Zavolali sme na
Polsku klinyku a objednali sa na ultrazvuk sli sme ked som bola v 10 tyzdni
tehotenstva.Ked mi lekar urobil ultrazvuk zistil ze okolo maternice mam krvave
flaky dietatko este v tedy zilo,dal mi lieky a gel.po dvoch tyzdnoch ked sme
prisli na kontrolu dietatko uz nezilo..urcite to mohlo bit inak ak by som sla
na ultazvuk skvor.Potrat mi vyvolali v 14 tyzdni bolo strasne zit z pocitom ze
moje dieta je vo mne a mrtve prave tento tyzden sa malo narodit...Nik nevie ake
to je kym to nezazil...
Ivana   |89.100.125.xxx |2011-03-25 00:41:23
ahojte ja mam osobne velmi zlu skusenost ,co sa tyka porodu v Irsku.Bohuzial v
tu noc kud som prisla do porodnice sme boli 4 z toho 2 planovane cisarske .Ja
ako prvorodicka som suhlasila s epiduralkou co sa bohuzial nestalo lebo nebol
pritomni ziaden lekar.Na prijme ked som prisla som bola otvorena na 2 palce to
bolo asi tak o18.00.Medzitym priviezli dalsiu rodicku a tym som prisla aj o
midwife,zanechala mojmu manzelovi maketku ako to ma vyzerat ked je zena otvorena
na 10 palcov,v pripade potreby zavolat pomoc z izby oproti.O tretej nadranom
manzel pochopil ,ze sme uz otvoreni dostatocne a zacal hladat pomoc.Midwife
skonstatovala ,ze uz je cas a som pripravena ignorujuc fakt ze som bola
povracana a s prepacenim posrata doslova.Pomohli mi prezliect sa a ze vraj uz
som ready...Uporne tlacenie pokracovalo do 8 rana no bez uspechu!to uz vyzvali
lekara ,ktory prisiel aj s pumpou a konstatovanim preco ho nevyzvali skor a
preco nedol podany epidural.preco ju nenadstrihli..odovodnenie 4 porody cez
noc.....moja dcera sa narodila 8.35 rano bola som taka stastna si poviete kaslat
na bolest stoji to zato!z dovodu ze som nemala sil vytlacit placentu mi o 11.00
dali podpisat papiere na operacne odstranenie placenty o ktorej oni mali vediet
,ze bola prirastena...aj tak si poviete nevadi dieta nadovsetko lubite a
prekonali by ste cokolvek....ked so sa potom prebrala uz pri nej na izbe som
bola taka stastna ,ale na druhy den zacala vracat,no bolo mi povedane je to ok
bola 9 mesiacov v brusku she is upset...potom vrackala az do vecera stale po
jedle a potom prestala vrackat a zacalo jej rast brusko na treti den rano uz
bolo znacke nafuknute a midwife pochopila moje obavy a zavolala detskeho
pediatra konecne.. po troch dnoch ju dali do inkubatora urobili roentgen,do
dvoch hodin bol vybaveny prevoz do Crumlinu zachrankou...bohuzial ja som nebola
zahrnuta vtom povedali ,ze jej stav je velmi kriticky a ja mozem ist domov
relaxovat?!oni sa postaraju...samozrejme som odisla z nemocnice hned za dcerou
s dvoma vankusmi pod zadkom z kk do Dublinu.Vdakabohu tam to bolo ine boli taki
laskavi dovolia Vam spat na zemi vedla Vasho dietata,no vsetka cest je mozne
vykonat zachranu zivota v kazdej z tychto izieb plne funkcne a pristrojovo
vybavene.Tam lekary zistili ze moja dcera nekakala smolku....a nasledne jej
poruchu Hirsbrunksova choroba....2 operacie do 6 mesiacov ale.....dnes ma moja
dcera 4 roky je to nadherne a zdrave dieta bez akychkolvek nasledkov....a o
mesiac bude mat braceka samozrejme idem domov teraz rodit odchadzam z Irska o 5
dni..
Lenička  - re:   |89.101.31.xxx |2011-05-02 00:10:08
Ahoj Ivanka, prosim ta mozem sa ta spytat kde presne si rodila?? akoze strasna
skkusenost, ale hlavne ze je vsetko v poriadku...prajem vela stastia na SVK a
hlavne uz len pozitivnu skusenost!!!
MIROSLAVA  - re: ???   |109.76.148.xxx |2011-12-03 00:24:45
JA BY SOM LEN CHCELA PODOTKNUT K VAM...MYSLITE SI, ZE V IRSKU JE TOLKO
POSTIHNUTYCH LUDI, LEBO SA NEROBI PRENATALNY SKRINING? JE LEPSIE IST
NA POTRAT, KED ZISTIM, ZE MOJE DIETA BUDE MAT NAPRIKLAD DOWNOV
SYNDROM? TAK SI SKUSTE NAJST NEJAKU RELEVANTNU STATISTIKU, CI V IRSKU JE
NAOZAJ VIAC POSTIHNUTYCH LUDI, AKO NA SLOVENSKU. BOLA BY STE
PREKVAPENA JE TO LEN ZDANIE, PRETOZE PRAVE V IRSKU SU HANDICAPOVANI
LUDIA POVAZOVANI ZA ROVNOPRAVNYCH, NIK SA ZA NIMI NEOTACA NA ULICI
, VSADE MAJU BEZBARIEROVY PRISTUP, MOZU PRACOVAT, CHODIA DO NORMALNYCH
SKOL...SU VSADE, PRETO MATE POCIT, ZE ICH JE VIAC. KDEZTO
SLOVENSKY HANDICAPOVANI LUDIA SU ESTE STALE UTLACANI, NECHODIA VON
LEBO MAJU VSADE BARIERY...NEVIME ICH V BEZNOM ZIVOTE...ALE TO NEZNAMENA, ZE
NEEXISTUJU. LEN TOLKO SOM CHCELA.KRASNY DEN
beata napísal:
Dobry den pan gynekolog, rodila som dvakrat v Irsku pocas 9 rokov posobenia
v tejto krajine. clovek nema dovod bat sa, preco nerodit v irsku, ale
nesuhlasim s vasim prehlasenim, ze je tu prehladnejsie predporodne
vysetrenie resp. prehliadky. ak si myslite, ze tlak moc a
usmev lekarky pocas 9 mesiacov staci, ste na omyle. a co tak screening
, ak si ho vyprosite, tak mozete byt stastni ze sa to uskutocni. pocas
oboch tehotenstiev som preto radsej letela domov na slovensko, pretoze
napr. odber plodovej vody, nehrozi v katolickom irsku, a kedze som bola po
35 a spomenula som to mojej gynekologicke, ta len krutila hlavou. a
nahodou, nevsimli ste si to mnozstvo chudeniec deti postihutych v irsku ?
asi nie ze ? a nechcem komentovat pristup zien tehotnych ku svojmu
stavu, ale to je nieco o inom. zlate nase zdravotnictvo, co sa tyka postupu
a predporodnych vysetreni.
Len registrovaní užívatelia môžu pridať komentár!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendár udalostí v komunite

Máme online 18 hostí 




 

Poďte si zašportovať!

JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval